روش رحم اجاره‌ای احتمال برخی عوارض بارداری را افزایش می‌دهد

روش رحم اجاره‌ای با هزینه هنگفتی همراه است که شاید به ده‌ها یا حتی صدها هزار دلار برسد، اما تقاضا برای آن رو به افزایش است

تصویر تزیینی، زن و مردی جوان در پس‌زمینه همراه زنی دیگر که به نظر می‌رسد فرزند آن‌ها را حمل می‌کند‌ــ Canva

افراد مشهوری مانند کیم کارداشیان و کریسی تیگن هر دو تجربه‌ استفاده‌شان از رحم اجاره‌ای‌ــ زنانی که فرزند افراد دارای مشکلات باروری و همین‌طور زوج‌های همجنس را حمل می‌کنند‌ــ تحسین کردند و «موهبت» خواندند. اولیویا مان، بازیگر، و شوهرش، جان مولینی، روز دوشنبه اعلام کردند که پس از مبارزه این بازیگر با سرطان پستان در سال گذشته، آن‌ها فرزند دومشان را با استفاده از رحم اجاره‌ای به دنیا آوردند.

رحم اجاره‌ای می‌تواند با هزینه هنگفتی همراه باشد، که ممکن است به ده‌ها یا صدها هزار دلار برسد، با وجود این، صنعتی رو به رونق است.

با این حال، پژوهشی جدید که روز سه‌شنبه منتشر شد چالش‌های این فرایند را فاش کرد. به گفته پژوهشگران، زنانی که حامل‌های بارداری دیگران می‌شوند ممکن است در مقایسه با زنانی که با استفاده از روش‌های دیگر باردار می‌شوند، بیشتر در معرض خطر عوارض شدید بارداری قرار داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این زنان با خطر بیشتر فشار خون بالا در دوره بارداری، خونریزی پس از زایمان، و تولد زودرس نوزاد مواجه‌اند.

هرچند نویسندگان این پژوهش توضیحی برای علت بالاتر بودن این خطر ارائه ندادند، تحقیق اخیر دانشگاه هاروارد نشان داده است که این مسئله می‌تواند به‌دلیل عدم ارتباط ژنتیکی با حامل باشد.

دو نوع رحم اجاره‌ای وجود دارد، سنتی و بارداری. در روش سنتی، از تخمک مادر جایگزین استفاده می‌شود، به این معنا که او مادر بیولوژیکی جنینی است که حمل می‌کند، اما در برخی ایالت‌های آمریکا این روش برخلاف قوانین است. در روش بارداری، از تخمک اهدایی یا تخمک فردی که قرار است مادر باشد استفاده می‌شود.

در آمریکا، تعداد حامل‌های بارداری از کمی بیش از ۷۰۰ نفر در سال ۱۹۹۹ به بیش از ۳۴۰۰ نفر در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است. در فاصله سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۳، تعداد ۱۸ هزار و ۴۰۰ نوزاد از حامل‌های بارداری متولد شدند.

دکتر ماریا ولز، نویسنده اصلی این پژوهش، گفت: «این تحقیق به‌دلیل افزایش استفاده از حامل‌های بارداری در سراسر جهان و کمبود اطلاعات در مورد تاثیر این روش کمکی تولیدمثلی بر نتایج بارداری، هم برای حامل بارداری و هم برای نوزاد، انجام شد.»

این پژوهش را موسسه علوم ارزیابی بالینی، که ولز در آن دانشمند همکار است، و دانشگاه کویینز کانادا انجام دادند و در نشریه «سالنامه پزشکی داخلی» (Annals of Internal Medicine) منتشر شد.

تیم پژوهشی برای دستیابی به این نتایج، از داده‌های بیش از ۸۰۰ هزار تولد در انتاریو در کانادا طی نزدیک به یک دهه استفاده کردند.

از بین این تولدها، فقط ۸۰۶ مورد با استفاده از حامل‌های بارداری صورت گرفته بود. پژوهشگران به ارزیابی اختلال‌ها و تحلیل نتایج غیرمترقبه‌ای در فرایند زایمان پرداختند که به پیامدهای بلندمدت و کوتاه‌مدت برای زائو و نوزاد منجر شده بود.

نویسندگان تحقیق گفتند که پژوهش‌های آتی می‌تواند به افزایش شناخت در مورد سایر عوامل تاثیرگذار بر سلامت حامل یا نوزاد کمک کند.

ولز متذکر شد: «دستورالعمل‌هایی در مورد معیارهای واجد شرایط بودن وجود دارد تا خطر عوارض بارداری در حامل‌ها به حداقل برسد. با این حال، این دستور‌العمل‌ها همیشه دقیق رعایت نمی‌شوند.»

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان